Tudományos kutatások ezrei foglalkoznak az omega-3 zsírsavak előnyös tulajdonságaival. A vizsgálatok eredményeként megállapították, hogy a halfogyasztásnak, illetve a nagyobb omega-3 zsírsavbevitelnek szívvédő hatása van.
Az omega-3 csökkenti a koleszterinszintet, de elsősorban nem ezért véd a szívbetegség ellen. Folyósítja a vért, megakadályozza a vérrögképződést, jelentősen csökkenti a vér trigliceridszintjét, s vizsgálatok szerint drámaian csökkenti a szívritmuszavarok számát. És ne felejtsük el, hogy a szívhalálok jó része, különösen fiatal korban, nem vérrög okozta infarktus, hanem szívritmuszavar következménye. Az omega-3 zsírsavakból képződő bioaktív anyagok gyulladáscsökkentő, valamint az érhártyát védő hatásúak. Mérséklik az étkezést követő vérzsírszint-emelkedést is.
Ezenkívül számos esetben is érezhető és mérhető az omega-3 fogyasztás jótékony hatása.
Amerikai kutatók szerint a halolajban található omega-3 zsírsavak védenek a retina elfajulásával járó szembetegségekkel szemben, például a fejlett nyugati országok idős lakóinál a vakság vezető okának számító időskori makula - degenerációtól is.
Kutatók feltételezik, hogy a depresszió tulajdonképpen az omega-3 hiány miatt rosszul funkcionáló agy működészavara. Nemzetközi statisztikákkal bizonyított, hogy az egyes nemzetek depressziógyakorisága szoros összefüggést mutat az omega-3 hiányos táplálkozással. Magyarán: minél több halat vagy omega-3-at fogyasztanak egy országban, mint pl. Japánban, annál ritkább a depresszió. Más országokban viszont, így hazánkban is, ahol alacsony a halfogyasztás, a depresszió diagnózisok száma nagy.
Omega-3 hiányt írtak le hiperaktivitásban, skizofréniában, multiplex sclerózisban, és számos, korunkban felszaporodó testi betegségben, mint a szív- és érrendszeri megbetegedésekben, allergiában és asztmában, autoimmun betegségekben vagy a prosztatarákban.
Az omega- 3-zsírsavak szükségesek az idegrendszer megfelelő
fejlődéséhez és az immunrendszer optimális működéséhez is.
Kutatók egybehangzó véleménye az, hogy a halfogyasztás, de legalább az omega-3 fogyasztásának növelése jelentős előrelépés volna a depresszió és egyéb civilizációs betegségek elleni küzdelemben.
Az omega-3 zsírsavak az ún. esszenciális zsírok csoportjába tartoznak, amelyek a szervezet számára feltétlenül szükségesek, de csak kívülről vihetők be a táplálékkal, a szervezet maga nem képes az előállításukra.
Omega-3 zsírsavak bőségesen találhatók a különféle tengeri halakban - például lazac, hering, makréla, szardínia - valamint a dióban. Sajnos az omega-3 zsírsavak gyakran hiányoznak a nyugati világ étrendjéből, illetve bevitelük elégtelen, míg a növényi olajokban és különböző állati húsokban előforduló omega-6 zsírsavak fogyasztása magasabb a kelleténél. Az átlagosan tapasztalható 10:1 vagy még magasabb omega-6: omega-3 zsírsav arányt 2:1 és 5:1 közé kellene szorítani. Ennek érdekében tanácsos lenne hetente legalább 15-20 deka halat elfogyasztani, és törekedni kellene az omega-6 zsírsavak bevitelének csökkentésére is.
A krónikus megbetegedések hosszú lappangás után jelentkeznek.
Az étrendi változtatás elengedhetetlen, mert egészséges táplálkozással növelhető a betegségmentes életévek száma. Az omega-3 sem gyógyít, hanem megszünteti az omega-3 hiányát. Nélküle nem lehet egészségesen élni.
